Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

Beijing 2022 | Julia Marino moet van IOC logo verbergen op snowboard

Gerjan Linssen

Geupdate 16/02/2022 om 19:13 GMT+1

Snowboardster Julia Marino heeft van het IOC op haar board moeten tekenen om het merk Prada te verbergen. Maar tijdens de slopestyle, waar de 24-jarige Marino nog een zilveren plak haalde, was dit geen vereiste. Nadat ze tijdens een training voor Big Air ten val was gekomen en zich niet stabiel voelde op haar board, besloot ze om zich terug te trekken in plaats van een blessure te riskeren.

Julia Marino doet trick tijdens Slopestyle finale

Foto: Eurosport

"Ze zeiden dat ik gediskwalificeerd zou worden als ik het logo niet zou bedekken. Ze dwongen me met een sharpie over de base van mijn board te tekenen", zegt Marino op Instagram met een lachsmiley erachter. Daarmee lacht ze het IOC eigenlijk uit.

Verandering aan het board

Dit gebeurde allemaal op de avond voor dat Marino op de Big Air zou uitkomen. Ze liep al met een blessure aan haar stuitje na een val tijdens een training. Een verandering aan een snowboard kan hele grote impact hebben.
"Voor degenen die het niet weten, de base van het board is belangrijk voor je snelheid en er zou behalve wax verder niets op moeten zitten. Maar als er marker en andere dingen op de bodem moeten... schiet dat zijn doel voorbij", aldus Marino. En ze is niet de minste deelneemster, want er prijken X Games-medailles op haar palmares.

Regel 40

Het IOC kwam met een uitleg naar Marino. De organisatie vertelde dat het in strijd is met regel 40, waarin staat hoe sporters kunnen profiteren van commerciële activiteiten bij de Olympische Spelen. Daarbij moest ze dus het logo verbergen of met een ander board aantreden.
"Ik was super-hyped met hoe het ging tijdens de slope en besloot om geen blessure te riskeren al bleek dat niet de top prioriteit van het IOC."

Achteraf verklaring IOC

Als reactie kwam het IOC met een verklaring: "De atleet deed mee met een snowboard met reclame voor een bedrijf dat zijn primaire zaken niet in de sport heeft, in tegenstelling tot de Olympische reclameregels die de fundering van het Olympische Movement beschermen."
"Het IOC werd bewust van het probleem nadat de atlete mee had gedaan en is samen met het USOPC (United States Olympic & Paralympic Committee) met een oplossing gekomen die minimale impact zou hebben. Daarbij zat de optie van dezelfde attributen gebruiken en de reclame te verwijderen."

WAAR KIJK JE?

De olympische vlam brandt! Twee weken lang worden we tijdens de Olympische Spelen getrakteerd op prachtige topsport terwijl er wordt gestreden om olympische medailles. Iedere minuut van de Olympische Spelen Beijing 2022 zie je op discovery+. Kijk alle streams van alle onderdelen van start tot finish. Tot 20 februari betaal je €29.99 voor een jaar lang sport.
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Gerelateerde onderwerpen
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie