Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

Formule E | Nyck de Vries keert terug, 16 races op 10 circuits, speciale pitstops – Preview 2024

Matthijs Klerkx

Gepubliceerd 11/01/2024 om 18:07 GMT+1

Komend weekend gaan de elektrisch aangedreven Formule E-wagens weer van start aan een nieuw seizoen. De jaargang 2024 wordt geopend op het iconische Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico City. Nyck de Vries maakt na een F1-flop zijn comeback in de klasse waarin de Fries in 2020/21 wereldkampioen werd. Er is nog véél meer, maar wat allemaal?

Formule E | Laatste ronde aan boord bij kersvers wereldkampioen Nyck de Vries

Zaterdag 13 januari 2024 is het zover: op een voor de Formule 1-kijker ietwat aangepast Autódromo Hermanos Rodríguez wordt het startschot gegeven voor alweer een jaar lang Formule E. Of zeg maar een half jaar, want eind juli staat alweer de laatste E-Prix op het programma in Londen.
Met Nyck de Vries en Robin Frijns zijn er dit jaar weer twee Nederlanders van de partij, terwijl Stoffel Vandoorne de Belgische eer hooghoudt in het wereldkampioenschap Formule E. Op tien circuits worden in totaal zestien wedstrijden afgewerkt, waarbij het voor de leek toch al ingewikkelde format nog een extra toevoeging krijgt.
picture

Formule E | Vandoorne volgt in Seoul De Vries op als wereldkampioen

Circuits en wedstrijdschema

De verdeling is dit jaar 50/50: de helft van de races vinden plaats op aangepaste, reeds bestaande circuits en de andere helft wordt verreden op speciaal voor de Formule E gecreëerde stratencircuits.
Ten opzichte van vorig seizoen zijn er vier vertrekkers: Hyderabad (India), Kaapstad (Zuid-Afrika), Jakarta (Indonesië) en Rome (Italië) verloren hun plaats op de kalender, terwijl Tokio (Japan), Misano (Italië) en Shanghai (China) erbij komen. Zeven van de elf circuits van 2023 hebben ook dit jaar een plaatsje.
Aanvankelijk zou Hyderabad ook dit jaar deel uitmaken van het Formule E-menu, maar de race die gepland stond voor 10 februari ging niet door omdat de Indiase gastheren zich niet hielden aan het contract.
picture

Rome | Jake Dennis wint en ziet concurrenten uitvallen - wereldtitel lijkt kwestie van tijd

De volledige Formule E-kalender van 2024

1. Mexico City E-Prix – Autódromo Hermanos Rodríguez (Mexico) – 13 januari 2024
2. Diriyah E-Prix – Riyadh Street Circuit (Saudi-Arabië) – 26 januari 2024
3. Diriyah E-Prix – Riyadh Street Circuit (Saudi-Arabië) – 27 januari 2024
4. São Paulo E-Prix – São Paulo Street Circuit (Brazilië) – 16 maart 2024
5. Tokyo E-Prix – Tokyo Street Circuit (Japan) – 30 maart 2024
6. Misano Adriatico E-Prix – Misano World Circuit Marco Simoncelli (Italië) – 13 april 2024
7. Misano Adriatico E-Prix – Misano World Circuit Marco Simoncelli (Italië) – 14 april 2024
8. Monaco E-Prix – Circuit de Monaco (Monaco) – 27 april 2024
9. Berlin E-Prix – Tempelhof Airport Street Circuit (Duitsland) – 11 mei 2024
10. Berlin E-Prix – Tempelhof Airport Street Circuit (Duitsland) – 12 mei 2024
11. Shanghai E-Prix – Shanghai International Circuit (China) – 25 mei 2024
12. Shanghai E-Prix – Shanghai International Circuit (China) – 26 mei 2024
13. Portland E-Prix – Portland International Raceway (Verenigde Staten) – 29 juni 2024
14. Portland E-Prix – Portland International Raceway (Verenigde Staten) – 30 juni 2024
15. London E-Prix – ExCeL London (Groot-Brittannië) – 20 juli 2024
16. London E-Prix – ExCeL London (Groot-Brittannië) – 21 juli 2024
picture

Londen | Dennis treedt als wereldkampioen Formule E in voetsporen De Vries en Vandoorne

Format: hoe zit de kwalificatie in elkaar?

We staan aan de vooravond van het tiende seizoen in de Formule E. In seizoen 8 introduceerde de altijd naar vernieuwing op zoek zijnde organisatie een nieuw kwalificatieformat, dat ook komend seizoen van kracht zal zijn.
Op basis van de tussenstand in het wereldkampioenschap worden twee groepen van elf coureurs samengesteld. Zij krijgen tien minuten om een tijd neer te zetten, waarbij aan het eind de vier snelsten van iedere groep richting de duelfase gaan.
Acht coureurs blijven over voor de kwartfinales in knock-outfase, waarna ook de halve finales en de finale om P1 en P2 plaatsvinden. De acht coureurs die zich plaatsten voor de kwartfinales vullen de eerste acht plaatsen op de startgrid.
Daarachter wordt het een hele puzzel, als je tenminste een kijker bent die zo af en toe inschakelt. De polesitter bepaalt namelijk wie waar start: komt deze uit groep 1, dan krijgen de coureurs die vijfde tot en met elfde eindigden in de groepsfase van groep 1 de oneven plaatsen toegewezen: 9-11-13-15-17-19-21. De coureurs uit de andere groep zullen dan de corresponderende even startnummers bezetten: 10-12-14-16-18-20-22.

Format: hoe zit de race in elkaar?

De E-Prix vindt altijd op dezelfde dag plaats als de kwalificatie, in tegenstelling tot wat in veel andere raceklasses het geval is. Nadat de grid bepaald is, wordt met een staande start iedere race op gang gebracht.
Iedere race krijgt een van tevoren aangegeven hoeveelheid rondes op de teller, al kunnen een Safety Car of Full Course Yellow (gele vlag voor het hele circuit) ervoor zorgen dat er rondes worden bijgevoegd. Dit gebeurt minstens drie ronden voor het einde van een E-Prix, zodat teams en coureurs niet worden verrast.
De races duren over het algemeen rond een uur, maar rode vlaggen en Safety Cars kunnen hier natuurlijk invloed op hebben. Vorig seizoen zorgde een gekke wedstrijd in Londen voor de langste race ooit in de Formule E: 2 uur, 13 minuten en 56 seconden.
picture

Berlijn | Activisten betreden de grid terwijl race in Formule E op punt van beginnen staat

Attack Mode

In het vijfde seizoen introduceerde de Formule E een nieuwigheid: de Attack Mode. Iedere coureur kan tijdens de race op een vooraf aangegeven deel van het circuit van de ideale racelijn afwijken en door de speciale Activation Zone rijden.
De coureurs krijgen dan een beloning voor het langzamer rijden, want ze voor een bepaalde tijd een extra vermogen van 50 kilowatt, waardoor het totaal in die aangegeven tijd op 350 kilowatt komt te liggen. De coureurs zijn overigens verplicht om de Attack Mode twee keer per wedstrijd te activeren.

Attack Charge

Vanaf de zesde race in Misano komt de Formule E met alweer een vernieuwing: de zogeheten Attack Charge. Coureurs zullen een pitstop moeten maken om de Attack Mode later te kunnen activeren.
Deze verplichte pitstop mag enkel plaatsvinden tijdens een specifiek door de wedstrijdleiding aangegeven window van een race. Een dergelijke stop duurt minstens dertig seconden vanwege veiligheidsmaatregelen.
Tijdens de stop wordt de auto opnieuw opgeladen met een Boost Charger, die aan de achterzijde van de auto wordt bevestigd. Niet alleen krijgen coureurs hierna dus twee mogelijkheden tot een Attack Mode, ook zullen ze sowieso voor de rest van de race 4 kilowatt extra aan vermogen ontvangen.
Omdat de teams weinig tijd hebben gehad om dit nieuwe element te testen, wordt er tijdens de vrije trainingen van de eerste drie E-Prix van 2024 nog eens getest en pas tijdens de zesde race voor het eerst mee gewerkt in wedstrijdomstandigheden.

Puntentelling

De puntentelling in de Formule E werkt hetzelfde als in de Formule 1: de winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de laatste podiumplek zorgt voor 15 punten. Een belangrijke toevoeging: de snelste ronde zorgt voor één punt, Pole Position geeft nog eens drie punten extra!
1. 25 punten
2. 18 punten
3. 15 punten
4. 12 punten
5. 10 punten
6. 8 punten
7. 6 punten
8. 4 punten
9. 2 punten
10. 1 punt
Pole Position – 3 punten
Snelste raceronde – 1 punt

Teams

Zoals de laatste jaren gebruikelijk staan er in het Formule E-seizoen 2024 ook elf teams aan de start. Groot-Brittannië levert drie teams af, de Verenigde Staten en Duitsland doen het met twee formaties en ook China, Monaco, India en Japan hebben een équipe bestaand uit twee coureurs.
Andretti Formula E (Porsche 99X Electric) – Jake Dennis en Norman Nato
DS Penske (DS E-Tense FE23) – Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne
ERT Formula E Team (ERT X24) – Sérgio Sette Câmara en Dan Ticktum
Envision Racing (Jaguar I-Type 6) – Sébastien Buemi en Robin Frijns
NEOM McLaren Formula E Team (Nissan e-4ORCE 04) – Sam Bird en Jake Hughes
Maserati MSG Racing (Maserati Tipo Folgore) – Jehan Daruvala en Maximilian Günther
Jaguar TCS Racing (Jaguar I-Type 6) – Nick Cassidy en Mitch Evans
ABT Cupra Formula E Team (Mahindra M9Electro) – Lucas Di Grassi en Nico Müller
TAG Heuer Porsche Formula E Team (Porsche 99X Electric) – António Félix Da Costa en Pascal Wehrlein
Mahindra Racing (Mahindra M9Electro) – Edoardo Mortara en Nyck de Vries
Nissan Formula E Team (Nissan e-4ORCE 04) – Sacha Fenestraz en Oliver Rowland
picture

Formule E | Regerend wereldkampioen De Vries pakt overwinning in eerste race e-Prix Berlijn

Nederlanders

Dit jaar staan er twee Nederlanders aan het vertrek in de Formule E: Robin Frijns en Nyck de Vries. Waar de Limburger een vaste waarde is geworden in het elektrische wereldkampioenschap, is het voor de coureur uit Sneek een terugkeer van een wild avontuur.
De Vries kreeg vorig jaar namelijk de kans om zijn droomdebuut in de Formule 1 – in 2022 moest hij halsoverkop invallen voor Alexander Albon bij Williams en behaalde hij in zijn eerste race op het iconische circuit van Monza meteen twee WK-punten – een goed vervolg te geven met een fulltime zitje bij AlphaTauri.
Bij het zusterteam van Red Bull Racing – inderdaad, daar waar inmiddels drievoudig wereldkampioen Max Verstappen nog altijd de stenen uit de straat rijdt – ging het allemaal niet vanzelf en adviseur Dr. Helmut Marko had weinig geduld met de Nederlander. Al tijdens de Grand Prix van Hongarije werd Daniel Ricciardo zijn vervanger, dus moest De Vries op zoek naar een nieuw avontuur.
Dat vond hij in een oude bekende. De wereldkampioen van 2020/21 krijgt de kans bij Mahindra Racing, terwijl hij tijdens 2024 ook in het FIA World Endurance Championship te zien zal zijn (dat ook te volgen is bij Eurosport en discovery+!) – en wel bij het ultrasuccesvolle team van Toyota Gazoo Racing.
Of hij in de Formule E een gooi kan doen naar de titel? Dat is de charme van deze raceklasse: iedereen kan winnen, niemand kan voorspellen wat er gebeurt. Waarom kan Frijns bijvoorbeeld geen wereldkampioen worden?
De Limburger maakte furore in de jeugdcategorieën: hij won titels in de Formule BMW, de Eurocup Formula Renault 2.0, de Formula Renault 3,5 en werd in 2021 ook wereldkampioen in de FIA WEC, in de LMP2-categorie.
Frijns is een ervaren Formule E-coureur, want hij debuteerde in 2015/2016 in de elektrische racewereld. Na het seizoen 2017/2018 overgeslagen te hebben, keerde Frijns een jaar later terug bij Envision Racing. Na drie seizoenen bij het Britse team kwam er één jaar voor ABT Cupra tussendoor, want dit jaar is hij weer terug op het vertrouwde nest.
In zijn carrière won Frijns twee E-Prix: in 2018/2019 legden zeges in Parijs en New York de basis voor een vierde plaats in de eindstand, voorlopig zijn beste resultaat in de Formule E. Vorig jaar kwam het dieptepunt: een 22ste plaats in de eindrangschikking, met onderweg enkel een Pole Position als leuk feitje.

Mexico City E-Prix

De eerste wedstrijd van het jaar staat dus voor de deur. Aankomende zaterdag start het seizoen, met om 16:00 uur de kwalificaties voor de race die vanaf 20:30 live te zien is op Eurosport 2 en via discovery+!
picture

Mexico-Stad | Robin Frijns breekt pols bij crash in eerste ronde van nieuw seizoen Formule E

Waar kijk je?

Het Formule E-seizoen 2024 is aan! Oud-kampioen Nyck de Vries keert terug en gaat proberen Jake Dennis van de troon te stoten. Dat niet alleen: met Robin Frijns, Stoffel Vandoorne en vele andere topcoureurs wordt dit weer een seizoen vol Attack Modes! Je ziet alles via Eurosport en discovery+! Volg je ons nieuwe kanaal op Whatsapp al?
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie