F1 | Met deze zwarte W14 willen Hamilton, Russell en Mercedes de strijd aan met Verstappen

Na Red Bull en Ferrari heeft Mercedes als derde en laatste topteam zijn auto voor 2023 gepresenteerd. Waar het bij Red Bull wachten blijft op beeld van de échte auto zijn Ferrari en Mercedes wat vrijgeviger met het tonen van hun nieuwe bolide. Wat sowieso opvalt is dat Mercedes de W14 van Lewis Hamilton en George Russell weer zwart heeft gespoten.

F1 | Met deze zwarte W14 willen Hamilton, Russell en Mercedes de strijd aan met Verstappen

Video credit: Eurosport

Mercedes spoot de auto in 2020 voor het eerst zwart. Dit gebeurde op verzoek van Hamilton, die zijn team had gevraagd op die manier steun te geven aan de beweging ‘Black Lives Matter’. Vorig seizoen reed de Duits/Engelse renstal ouderwets rond met twee zilverpijlen, nu valt de keuze toch weer op zwart. Dit heeft ook deels te maken met het besparen van gewicht, want met de keuze voor zwart hoeft het carbon niet geverfd te worden.
Seizoen 2023 moet voor Mercedes in het teken staan van een terugkeer aan de top, nadat het eind 2021 in Abu Dhabi op bizarre wijze verslagen werd door Max Verstappen en Red Bull. Terugslaan was er vorig seizoen niet bij, Mercedes viel alleen maar verder van zijn sokkel, maar blijkt nu bereid om tot het uiterste te gaan om gewicht te besparen.

Russell wint in Brazilië

De W13 was één van de minste auto’s die de laatste jaren uit de fabriek is komen rollen en het lukte Hamilton zelfs niet om een Grand Prix te winnen. Een unicum, want een zegeloos seizoen was de Brit nog nooit eerder overkomen en hij rijdt toch al sinds 2007 mee. Russell slaagde er op zijn beurt wel in om de Grand Prix van Brazilië te winnen, zijn eerste overwinning in de Formule 1.
Die winst in Brazilië diende als lichtpuntje aan het einde van de tunnel, na een zwaar en teleurstellend seizoen wat zelfs Mercedes-onwaardig genoemd mag worden. Het lukte de renstal niet om het euvel van ‘porpoising’ te verhelpen, mede als gevolg van issues met de rijhoogte en achterwielophanging. De W13 werd daarom ook wel omschreven als 'diva' en Toto Wolff hoopt dat de W14 er niet alleen goed en snel uitziet, maar zich ook goed gedraagt.
picture

Leclerc and Sainz get a look at Ferrari's new SF-23 and preview the 2023 season

Video credit: SNTV

Windtunnel

Alle problemen samen zorgden voor veel tijdverlies, waar de dominante Verstappen en Red Bull (bekijk hier een voorproefje van de RB19) optimaal van konden profiteren en Ferrari in mindere mate. Mercedes hoopt in 2023 weer terug te slaan, al moet dit gebeuren met een auto die wel iets slanker en ranker oogt, maar ook redelijk wat overeenkomsten heeft met de ondermaatse bolide van 2022. Dit geldt zeker voor de 'zero' sidepods.
Mercedes heeft, net als Ferrari overigens, het voordeel dat het meer tijd mag doorbrengen dan Red Bull in de windtunnel. De kampioen krijgt sowieso al de minste tijd voor windtunneltests, maar Red Bull is ook nog eens gestraft voor het overschrijden van het budgetplafond, waardoor het verschil flink oploopt.

WAAR VOLG JE HET SPORTNIEUWS?

Al het laatste sportnieuws van voetbal tot veldrijden en van snooker tot biatlon volg je hier bij Eurosport.
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie