Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

MotoGP | Zijn de bloedsnelle Ducati’s af te stoppen? Bagnaia start 2023 als grote favoriet

Eurosport
DoorEurosport

Geupdate 20/03/2023 om 13:39 GMT+1

Ducati lijkt zijn zaakjes voor het nieuwe MotoGP-seizoen wederom goed voor elkaar te hebben. De boodschap naar de andere fabrikanten is duidelijk: kom maar op ons jagen! Hoe stoppen Aprilia, Honda, Yamaha en KTM de bloedsnelle Desmosedici’s af? Met veel precisie moeten zij op zoek naar zwakheden van de Bolognese motorbouwers. Als die überhaupt te vinden zijn.

Bagnaia en Ducati hebben een uitstekende winter achter de rug en hopen nu van begin af aan top te zijn

Foto: Imago

Tekst: Jarno van Osch
Flink wat mensen bij Ducati zijn de afgelopen jaren behoorlijk moedeloos geworden. Er werd een bloedsnelle machine gebouwd, het team groeide maar door met topingenieurs en er was ook zeker geen gebrek aan snelle coureurs. En toch kwam het grote succes niet naar het merk toe. Het enige dat Ducati kon doen, was met weemoed terugdenken aan de eerste wereldtitel, die van Casey Stoner in 2007.
Ook afgelopen jaar leek Ducati’s missie te mislukken, te wijten aan crashes van kopman Francesco ‘Pecco’ Bagnaia. Vroeg in seizoen 2022 keek Bagnaia al tegen een achterstand aan van maar liefst 91 punten. Maar alsof een wonder geschiedde, wist hij een ongelooflijke inhaalslag te maken.
Vanaf de Dutch TT boekte Bagnaia maar liefst vier zeges op rij en dat bleek een overduidelijk keerpunt te zijn. Bagnaia geloofde er weer in en wist uiteindelijk zelfs zijn eerste MotoGP-wereldtitel te pakken op het circuit van Valencia, tijdens de allerlaatste Grand Prix van het jaar.

Ducati rood schrikbeeld

Het is niet alleen Bagnaia waar de concurrentie angstig voor is. Het is de armada aan bloedsnelle Ducati’s op de grid waar ze terecht voor vrezen. In 2022 stonden er zelfs vijf Ducati’s in de toptien van de eindstand en ook dit jaar lijken we af te stevenen op een zeer dominante rol van de Italiaanse fabrikant.
Tijdens de pre-season tests werd dat beeld al vrij duidelijk neergezet. Niet alleen Bagnaia was gelijk snel, ook zijn nieuwe teamgenoot Enea Bastianini was dat, evenals de mannen van de satellietteams (Prima Pramac Racing, Mooney VR46 Racing Team en Gresini Racing MotoGP) die Ducati met zeer goed (en vooral snel) materiaal ondersteunt.
Moeten we door deze rode overheersing vrezen voor een saai, bloedeloos seizoen? No worries, dat zeer zeker niet. De andere fabrikanten gaan namelijk met eenzelfde missie aan het 2023-seizoen beginnen, om die felbegeerde wereldtitel te grijpen. Ze zijn er dus alles aan gelegen om Ducati dwars te zitten. De andere fabrikanten moeten er alleen achter zien te komen hoe ze dat voor elkaar moeten krijgen…

Flink wat arbeid voor Aprilia

Vooral Aprilia maakt op dit moment een goede indruk en het lijkt als beste fabrikant aan te haken bij de snelheid van zijn landgenoten. Vorig jaar ontpopte Aleix Espargaro zich tot een dark horse in de titelstrijd. Hij liet zien dat de Aprilia RS-GP een meer dan capabele MotoGP-machine is. Er wordt flink wat arbeid en budget gebruikt, maar dit resulteert dan ook in een machtig wapen dat kan meestrijden voor zeges. Zeker in de kundige handen van Espargaro én zijn teamgenoot Maverick Viñales.
Wat ook helpt, is het feit dat er in 2023 vier Aprilia’s op de grid staan. Naast de twee fabrieksrijders jagen ook Miguel Oliveira (vijf MotoGP-zeges) en Raul Fernandez (talentvol jonkie) met de RS-GP op succes.

Bochten verslinden op de Yamaha

Hoewel een tweede wereldtitel op rij in de maak leek, ging het toch mis voor Fabio Quartararo en Yamaha. Hoe het kon gebeuren, blijft een raadsel, maar de Fransman kende duidelijk twee verschillende seizoenshelften in 2022.
Grootste probleem voor de Yamaha YZR-M1, en dus ook voor Quartararo, was het ontbreken van pure topsnelheid en het feit dat de MotoGP-motor van Japanse makelij niet direct een sterk punt heeft om inhaalacties op andere coureurs in te zetten.
De M1 is vooral een machine die heel graag bochten verslindt, maar juist op dat vlak valt er moeilijk in te halen. Verder kreeg de Japanse fabrikant ook nog te maken met de vervelende situatie dat er nu slechts twee in plaats van vier M1’s op de grid staan, doordat het satellietteam naar Aprilia switchte.
Is er überhaupt positief nieuws te melden voor het fabrieksteam uit Iwata? Gelukkig wel, want de ingenieurs van Yamaha wisten afgelopen winter in ieder geval wel een snellere versie van hun YZR-M1 neer te zetten voor Quartararo en Franco Morbidelli.
Vraag is alleen of het voldoende is voor de wereldkampioen van 2021 om weer een rol van betekenis te kunnen spelen. Het wordt sowieso geen gemakkelijke missie voor de 23-jarige Fransman.

Kan Honda weer pieken met Marquez?

En datzelfde geldt ook voor Marc Marquez, de absolute titeljager binnen het kamp van Honda. Net als bij Yamaha wil het ook bij de andere Japanse fabrikant niet echt vlotten om een sterk wapen te creëren dat de Desmosedici van Ducati partij kan bieden.
Al jaren is het sowieso vooral achtvoudig wereldkampioen Marquez die de eer van de grootste motorenfabrikant hoog moet zien te houden. En dat is niet gemakkelijk, als je zware blessures oploopt.
Na zijn laatste wereldtitel in 2019 ging het bergafwaarts met de Spaanse veelvraat, wat vooral te danken was aan een crash (Jerez, 2020) die zomaar het einde van zijn carrière had kunnen betekenen. Met een nieuw seizoen in aantocht lijkt de man uit Cervera in ieder geval weer blessurevrij te kunnen racen en dat komt Honda maar wat goed uit.
Het afgelopen seizoen vielen er namelijk zware klappen bij de machtige fabrikant en ging het door een diep dal. Het is te hopen voor Honda dat er in 2023 weer een piek wordt bereikt, maar dan moeten de ingenieurs wel een sterke RC213V-machine voor de vier Honda-coureurs (Marquez, Takaaki Nakagami en de twee voormalige Suzuki-mannen Joan Mir en Alex Rins) prepareren.
Dat lijkt op dit moment nog niet erg het geval te zijn, gezien het ontbreken van toptijden. Maar duik je iets dieper in de materie, dan zie je ook dat er niet al te veel mis is met het racetempo van Marquez. Wellicht gloort er dus toch licht aan de horizon voor Honda.

KTM nog niet lekker uit de verf

Met veel geweld en grootse plannen kwam KTM in 2017 de MotoGP-paddock binnenstormen en het wist behoorlijk snel succes te boeken. Gesteund door de miljoenen van eigenaar Stefan Pierer werd indruk gemaakt, maar vorig jaar leek de weg naar boven enigszins te stagneren. Een MotoGP-wereldtitel behalen, is de missie, maar dat lijkt dus niet zomaar even gepiept te zijn.
De KTM RC16 kwam niet heel lekker uit de voorbereiding en ook nieuwkomer Jack Miller mist duidelijk nog iets aan de machine om nog even wat harder rond te kunnen gaan. Naast Brad Binder en teamgenoot Miller staan er overigens nog twee RC16’s op de grid, maar dan in GASGAS-kleuren, een van de vele andere merken die Pierer Groep bezit.
Deze felrode machines worden bestuurd door Pol Espargaro en Augusto Fernandez, maar de vraag is of ze het tempo van de snelste mannen in het veld kunnen bijbenen. Misschien wel, maar dan moet er nog hard gewerkt worden door de ingenieurs uit Mattighofen.

Dorna hoopt met sprintrace op beter kijkcijfers

Het voordeel voor de jagende fabrikanten is in ieder geval dat er komend seizoen meer mogelijkheden komen om WK-punten van Ducati af te snoepen. De organisatie paste namelijk het format aan en probeert meer kijkcijfers voor elkaar te krijgen door op zaterdag al een sprintrace op het programma te zetten.
Veel coureurs en teams zijn er niet blij mee, maar het beleid van organisator Dorna regeert. Vrij vlot na de kwalificatiesessies van de andere klassen gaan de MotoGP-mannen voor de eerste keer van het weekend al de strijd met elkaar aan. De helft minder rondes én ook punten.
Zodoende pakt de winnaar van de sprintrace 12 punten en is er nog 1 punt beschikbaar voor de man op P9. Een dag later, tijdens de gebruikelijke hoofdrace, worden uiteindelijk nog altijd de meeste punten uitgedeeld.
Wil jij zien hoe de krachtsverdeling in de MotoGP eruitziet? Seizoen 2023 start dit weekend, op het Portugese circuit van Portimão. De allereerste sprintrace van het MotoGP-kampioenschap vindt zaterdag 25 maart om 16.00 uur plaats.

MotoGP-kalender 2023

24-26 maart: GP van Portugal, Portimão
31 maart-2 april: GP van Argentinië, Termas de Rio Hondo
14-16 april: GP van Verenigde Staten, Austin
28-30 april: GP van Spanje, Jerez
12-14 mei: GP van Frankrijk, Le Mans
9-11 juni: GP van Italië, Mugello
16-18 juni: GP van Duitsland, Sachsenring
23-25 juni: Dutch TT, Assen
7-9 juli: GP van Kazachstan, Sokol
4-6 augustus: GP van Groot-Brittannië, Silverstone
18-20 augustus: GP van Oostenrijk, Spielberg
1-3 september: GP van Catalonië, Barcelona
8-10 september: GP van San Marino, Misano
22-24 september: GP van India, Buddh
29 september-1 oktober: GP van Japan, Motegi
13-15 oktober: GP van Indonesië, Mandalika
20-22 oktober: GP van Australië, Phillip Island
27-29 oktober: GP van Thailand, Buriram
10-12 november: GP van Maleisië, Sepang
17-19 november: GP van Qatar, Losail
24-26 november: GP van Valencia, Valencia

WAAR VOLG JE HET SPORTNIEUWS?

Al het sportnieuws van voetbal tot wielrennen en van snooker tot biatlon volg je hier bij Eurosport.
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie