Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

Giro d’Italia | Twee tijdritten, Stelvio, Dumoulin-berg, dubbele Grappa - Analyse parcours 2024

Matthijs Klerkx

Geupdate 18/10/2023 om 16:35 GMT+2

In aanwezigheid van onder meer Vincenzo Nibali, Peter Sagan, Filippo Ganna en Jai Hindley werd het parcours van de Giro d’Italia van 2024 gepresenteerd. De nadruk ligt op zes aankomsten bergop en de voorlaatste etappe met twee keer de Monte Grappa. Daar tegenover staan bijna zeventig tijdritkilometers. Wat weegt zwaarder door?

Giro d’Italia | Tussen hoop en vrees - ploegmaats leven mee met Roglic onderweg naar roze trui

In een mooi afgemeten maatpak stond Nibali – de Haai van de Straat van Messina – in een klein zaaltje in Trento op het podium met onder meer koersdirecteur Mauro Vegni te praten over een parcours dat hem zelf ook wel goed had gelegen in zijn tijd. Met name de voorlaatste etappe over de Monte Grappa was spek naar zijn bek, daar won hij in 2010 immers zijn eerste Giro-rit.
De tweevoudig Giro-winnaar zag dat Venaria Reale in de provincie Turijn – dit was enkele dagen voordien al bekend gemaakt – het Grande Partenza van de 107de Giro mag gaan verzorgen. De eerste rit is een heuvelachtige en heeft wat passages uit edities van Milaan-Turijn met onder meer de beklimming richting de basiliek van Superga.
Op dag twee is het al tijd voor een eerste aankomst bergop. Een icoon in de Giro-geschiedenis, want 25 jaar terug leverde een etappe richting het heiligdom van Oropa een weergaloze comeback op van de legendarische Marco Pantani.
In een recenter verleden won Tom Dumoulin er in 2017 in de roze trui, door in de sprint Ilnur Zakarin te kloppen op de keitjes. Tussendoor wonnen ezel-temmer Marzio Bruseghin en Enrico Battaglin – ook een heerlijke rit – ook op dit heilig stukje Italiaanse wielergrond.

Van witte wegen naar witte oorden

Na twee eenvoudigere ritten in de regio’s Cuneo en Ligurië is het tijd om Toscane op te zoeken. Daar volgt eerst een etappe naar het pittoreske wielerwalhalla – hoewel de meningen daar vanwege Dr. Luigi Cecchini ook wel wat verdeeld over zullen zijn – Lucca.
Daags nadien is het vanuit Viareggio tijd voor een Strade Bianche-etappe. Op weg naar Rapolano Terme, zoals de naam het zegt bekend vanwege de thermale baden, liggen bijna twaalf kilometer aan onverharde stroken verdeeld over drie sectoren. Het profiel van de dag is voor de rest behoorlijk vlak, dus een sprint valt niet uit te vlakken.
In de zevende rit is het voor de tijdrijders: tussen Foligno en Perugia is het dertig kilometer lang aan de mannen van de grote molen, voor het vanaf het tweede tussenpunt in Ponte San Giovanni zeven kilometer lang bergop golft richting de aankomstplaats.
Een aankomst bergop in het skioord Prati di Tivo – bekend van Tirreno-Adriatico – en een vlakke etappe met finale voor punchers richting Napoli, waar dit jaar Mads Pedersen won, breien een einde aan de eerste week in het land van de laars.
picture

Tirreno-Adriatico | Tadej Pogacar wint vierde etappe en pakt leiding in algemeen klassement

Van zuid naar noord in 6 dagen

Het zuidelijkste puntje van deze Giro vormt de start van de tiende etappe in Pompei. Na de rustdag is het klimmen geblazen, want de onuitgegeven aankomst op de Bocca della Selva staat op het menu. Een lange beklimming, maar niet bijzonder slopend.
Via de Adriatische kust wordt de weg naar het noorden weer ingezet. Een vlakke rit en de twaalfde etappe, die door commentator Jeroen Vanbelleghem waarschijnlijk de hele dag gepromoot gaat worden als de Tappa dei Muri worden opgevolgd door een pannenkoekvlakke rit richting Cento.
Op de derde zaterdag van de Giro staan er weer 31 tijdritkilometers op de planning. Vanuit Castiglione delle Stiviere volgt een klokproef in licht dalende lijn richting de oevers van het Gardameer, waar in Desenzano de streep getrokken ligt. Kilo’s en watts gaan hier een grote rol spelen.
Op de laatste dag voor de tweede Giorno di Riposo komen de klimmersbenen goed van pas: in de 220 kilometer lange (langste) etappe staan de pukkel richting Lodrino en de beklimmingen van de Colle San Zeno, doortocht in Aprica en de Forcola di Livigno (op 2.315 meter hoogte) op de rol, waarna een gloednieuwe beklimming volgt.
Vanuit Livigno – een toevluchtsoord voor veel renners en rensters die op hoogtestage gaan – wordt namelijk de Mottolino beklommen. Een geitenpad dat nog geasfalteerd moet worden voor de Giro-doorkomst, zo vertelde Vegni tijdens de presentatie. 8 kilometer aan bijna 7 procent met pieken tot 18: genieten voor de klimmers.
picture

Giro d'Italia | Remco Evenepoel rijdt tegenstand in openingstijdrit aan flarden en pakt roze trui

Drie bergritten in slotweek

Een surrealistisch beeld volgt na de tweede rustdag, want de zestiende rit bevat de Passo dello Stelvio waar iedere wielerliefhebber het spontaan warm van krijgt. Echter ligt deze op een vreemde plaats in het parcours van de dag, de renners bereiken namelijk na net iets meer dan 50 kilometer de top van dit stukje klimmerswalhalla.
Eens de Cima Coppi (hoogste bergtop in de Giro, red.) gerond is, volgt een tocht van meer dan 100 kilometer in de vallei richting de finale. Daar wachten de lange, maar niet steile Passo Pinei en de slotklim richting Santa Cristina in Val Gardena – ook wel de Monte Pana genoemd. De laatste twee kilometer zijn twaalf procent gemiddeld, toch lijkt dit een typische etappe voor goed klimmende vluchters.
Dat kan niet per se gezegd worden van de zeventiende rit, die ondanks dat de toppen van de beklimmingen wat lager liggen dan in de twee ritten ervoor niet de makkelijkste is. Onderweg liggen Dolomieten-klassiekers als de Passo Sella en Passo Rolle op het parcours, de Passo Brocon – waar ook de aankomst ligt – wordt twee keer van een andere zijde beklommen.
Een vlakke etappe naar Padova en een heuvelachtige rit richting Sappada, waar Johan van der Velde in 1987 won en vijf jaar geleden Simon Yates de tegenstand aan flarden reed voor hij in de slotweek instortte, vormen een tweeluik richting de voorlaatste etappe, de laatste hindernis voor de slotrit.
Vanuit de start in Alpago gaat het waarschijnlijk tachtig kilometer lang in rotvaart richting Semonzo del Grappa. Daar wacht een eerste keer de Monte Grappa, een beklimming van 18 kilometer aan 8 procent gemiddeld. Een absolute moordenaar die na een afdaling van 28 kilometer opnieuw beklommen dient te worden, waarna de afdaling richting Bassano del Grappa ook voor vuurwerk kan zorgen.
Vanuit de regio Veneto volgt het vliegtuig vanaf Treviso richting Rome. In de Italiaanse hoofdstad ligt voor het tweede jaar op rij de Grande Arrivo van de Giro d’Italia getrokken. Dit jaar won Mark Cavendish er de slotrit. Wie volgt hem op? En belangrijker: wie volgt Primoz Roglic op?
picture

Giro d'Italia | 'Keizer' Cavendish wint slotetappe in Rome

Wikken en wegen

Wie zwart op wit kijkt en zes aankomsten bergop tegen twee tijdritten afweegt, zou zeggen dat de allrounder het best op zijn plek is in de Giro d’Italia. Een meer geconcentreerde blik op het parcours leert echter dat de aankomsten op het Santuario di Oropa – zeker zo vroeg in de Giro – en de Bocca della Selva waarschijnlijk voor weinig verschil gaan zorgen.
De klim richting Prati di Tivo, de Mottolino en de zware ritten naar de Passo del Brocon en dubbele Monte Grappa zullen het verschil bergop moeten bepalen, want de rit over de Stelvio is niet echt gemaakt voor de klassementsmannen.
Daar staan 68 tijdritkilometers tegenover, waarvan 61 vlakke kilometers. In een tijd en generatie waarin de verschillen bergop – kijk maar naar de Giro van dit jaar waar alles tot de laatste klimtijdrit richting Monte Lussari nog te verdelen was – vaak minder groot zijn dan de gaten die ontstaan in het werk tegen de klok is deze Giro wellicht een uitnodiging voor de beter tijdrijdende klassementsmannen.
picture

Giro d'Italia | Beleef nog één keer de krankzinnige ontknoping met Primoz Roglic en Geraint Thomas

Doet-ie het, of doet-ie het niet?

Met Primoz Roglic die naar BORA-hansgrohe trok om zijn Tour-wensen waar te maken en Remco Evenepoel die alles op de Tour de France zet is het de vraag wie zijn vingers gaat branden aan deze Giro. Gaan oud-winnaars als Hindley, maar ook Richard Carapaz blij zijn met dit parcours? De kans is groot van niet.
Wellicht is dit een kans voor João Almeida, dit jaar derde, om eens echt te strijden voor winst in een grote ronde. Of gaat vanuit UAE Team Emirates Tadej Pogacar eindelijk een kans wagen? Juan Ayuso is er ook nog, die zou voordeel kunnen halen uit het feit dat hij goed voor de dag komt op hoge hoogte.
Bij INEOS-Grenadiers is het de vraag of Thymen Arensman na zijn zesde plaats van dit jaar zijn eigen kans mag gaan. Geraint Thomas gaf al aan nog eens echt voor de Tour te willen gaan en natuurlijk is er ook nog Carlos Rodríguez. De Spanjaard kreeg een flinke som geld om een bod van Movistar Team te weigeren, dat zal vast in ruil zijn gegaan voor het kopmanschap tijdens een grote ronde.
Met alle namen die een gooi willen doen naar de kroon van Jonas Vingegaard in de Tour de France, die als we de geruchten mogen geloven een parcours volledig op zijn maat krijgt met passages over de Col du Galibier en Col de la Bonnette, is dit een uitgelezen mogelijkheid voor de met alle respect mindere klassementsgoden om een gooi te doen naar de eindzege in een grote ronde. Wie grijpt die kans?
picture

Tour de France | Terugblik - Hoe Jonas Vingegaard de Tour won, hoe Tadej Pogacar de Tour verloor

Waar kijk je?

Ook in 2024 zijn Eurosport en discovery+ jouw Home of Cycling! Van de eerste koersjes op Mallorca tot de volledige World Tour en alle grote ronden, waarvan de Giro d'Italia exclusief. Stream live koers zonder reclame! Als toetje komt daar in 2024 de Olympische Spelen van Paris 2024 nog bovenop!
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie