Gooit de hoogte WK-droom Pogacar overhoop op loodzwaar parcours in Rwanda? Preview WK Wielrennen
DoorTobias Kappelle
Geupdate 23/09/2025 om 15:30 GMT+2
Voor het eerst in de geschiedenis strijkt het WK Wielrennen neer in Afrika. Rwanda is de gastheer van de kampioenschappen en de wegwedstrijd bij de mannen moet het spectaculaire sluitstuk worden. De organisatie heeft een loodzwaar parcours neergelegd en de hoogte kan een rol spelen. Lees hier alles wat je moet weten over het parcours, de favorieten en de outsiders van de wegwedstrijd.
WK wielrennen | Bekijk in samenvatting hoe Tadej Pogacar na lange solo wereldkampioen wordt
Video credit: Eurosport
Het WK van 2024 zal voor altijd in het geheugen van de wielerfan gegrift blijven staan. Tadej Pogacar opende het bal op meer dan 100 kilometer van de streep en greep na een bijzonder indrukwekkende solo zijn eerste regenboogtrui.
Dit jaar liggen er opnieuw kansen voor de klimmers en uiteraard is titelverdediger Pogacar aanwezig. Toch is het geen deelnemersveld om van te watertanden. Veel klassieke renners zagen op de wegen van Rwanda geen kansen en dus ontbreken grote namen als Mathieu van der Poel en Wout van Aert in Kigali.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/09/21/image-e197fb9d-1b48-4158-acfd-fa8298830c9e-85-2560-1440.jpeg)
Pogacar werd ingehaald door Evenepoel in WK-tijdrit - "Hij is ongelofelijk op dit onderdeel"
Video credit: Eurosport
Lokaal circuit met uitstapje naar zware klim
De organisatie van het WK heeft al meerdere keren gesproken over het zwaarste WK ooit. Deze claim is niet uit de lucht gegrepen. Het parcours is 267.5 kilometer lang en telt maar liefst 6.096 hoogtemeters.
Het is echter niet het hooggebergte dat dit WK zo zwaar maakt. Het parcours bestaat uit een eindeloze stroom van korte beklimmingen en het is bijna nergens vlak rondom Kigali. Zo zal het peloton nauwelijks de tijd krijgen om op adem te komen als de koers eenmaal ontbrandt.
Het parcours bestaat voor het grootste deel uit een lokaal circuit van 14.9 kilometer lang. In het tweede gedeelte van dit circuit zijn de beklimmingen Cote de Kigali Golf en de kasseienklim Cote de Kimihurura opgenomen, waarna het peloton richting de korte slotklim trekt. In totaal worden deze beklimmingen vijftien keer afgewerkt.
Nadat het peloton negen keer het circuit gereden heeft, verlaat men de stad voor een uitstapje richting enkele andere beklimmingen. De kans is groot dat op 100 kilometer van de streep een eerste schifting plaats zal vinden, als de enige lange beklimming van de dag opdoemt in de vorm van Mont Kigali.
Even daarvoor is de Cote de Peage al een lastige hindernis en ten slotte zal de loeisteile kasseienklim Mur de Kigali zeker voor spektakel zorgen.Vervolgens trekt het peloton terug richting Kigali om de finale te rijden.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/09/21/image-fabdcdaf-4c25-424d-a590-89d417dd27e3-85-2560-1440.jpeg)
Remco Evenepoel neemt geen genoegen met derde wereldtitel op rij - "Wil nu de eerste zijn met vier"
Video credit: Eurosport
Topfavorieten
Als Tadej Pogacar aan de start van een koers staat, komt het zelden voor dat de Sloveen niet de topfavoriet van de dag is. Gezien het parcours is het dit keer niet anders. Op Pogacar staat geen maat als ééndagsrenner en met meer dan 6.000 hoogtemeters zal het vertrouwen torenhoog zijn. De Sloveen heeft bovendien het grootste team aan helpers van alle renners, aangezien de Sloveense selectie uit negen man bestaat.
Toch is er wellicht meer twijfel over een tweede wereldtitel op rij voor Pogacar dan vorige week het geval was. In de tijdrit zondag werd de viervoudig winnaar van de Tour de France volkomen gedeclasseerd door Remco Evenepoel. De Belg haalde zijn concurrent in tijdens de tijdrit en was 2.37 minuut sneller aan de finish. Pogacar stond niet eens op het podium en dus zijn er lichte vraagtekens over de huidige vorm van de alleskunner.
Met Remco Evenepoel is direct de belangrijkste concurrent van Pogacar genoemd aanstaande zondag. Evenepoel besloot zich na het afstappen in de Tour de France op het WK te richten en de eerste signalen zijn goed. Een Evenepoel in topvorm is wellicht de enige die zich met Pogacar kan meten in Kigali.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/09/21/image-22cfc6b7-75a3-4131-895d-e39cc632b3c6-85-2560-1440.jpeg)
Remco Evenepoel haalt Tadej Pogacar in onderweg naar nieuwe wereldtitel tijdrijden
Video credit: Eurosport
Revanche voor Pogacar
Daar staat tegenover dat Pogacar ongetwijfeld op wraak zal zinnen na de mislukte tijdrit. De Sloveen kan met zijn acht knechten bovendien kiezen om de koers van begin tot eind volledig te controleren.
Het is dan echter wel de vraag of alle Slovenen in dienst van Pogacar rijden. Primoz Roglic staat namelijk ook op de startlijst en de 35-jarige klimmer zal ongetwijfeld voor eigen kansen gaan als deze mogelijkheid zich aandient. Het is daarmee dan ook de vraag of het gevaar voor Pogacar wellicht vanuit het eigen kamp komt.
Ten slotte moet er rekening gehouden worden met Tom Pidcock als favoriet. De Brit is uitstekend in ééndagswedstrijden en liet in de Vuelta zien dat de vorm goed is met een podiumplaats in het eindklassement.
outsiders
Met Pogacar, Evenepoel, Pidcock en Roglic zijn de belangrijkste kandidaten voor de wereldtitel genoemd, maar uiteraard is een verrassing altijd mogelijk. Er is een groot contingent aan outsiders en wellicht slaat een deel daarvan de handen ineen om een verrassingsaanval in te zetten.
Jai Hindley, Giulio Ciccone en Giulio Pellizzari maakten op hun eigen manier allemaal indruk tijdens de Vuelta. Hindley had met wat aanvallender rijden in de derde week vermoedelijk het podium kunnen halen, Ciccone was in de eerste dagen dicht bij dagsucces en Giulio Pellizzari boekte zijn eerste grote overwinning bij de profs. Met name voor Ciccone zal Pogacar oog hebben. Als de Italiaan er in de finale nog bij zit, is hij één van de weinigen die zich met Pogacar kan meten in een eindsprint.
Een ander trio om rekening mee te houden, is Richard Carapaz, Mattias Skjelmose en Thymen Arensman. De goede prestaties van deze renners zijn van langer geleden, maar niet minder indrukwekkend.
Carapaz leek in de Giro de sterkste man in koers en Thymen Arensman veroverde de harten van de Nederlandse wielerfans met twee prachtige ritwinsten in de Tour de France. Skjelmose werd dit weekend tweede in de Ronde van Luxemburg en liet tijdens de Amstel Gold Race dit voorjaar al zien dat hij Pogacar kan kloppen in een ééndagskoers.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/07/25/image-15f783e2-ae69-4b74-b15b-fa83ff9ab2a4-85-2560-1440.jpeg)
Thymen Arensman promoveert met tweede ritzege La Plagne tot de Hollandse Berg van de 21ste eeuw
Video credit: Eurosport
Teamwerk van UAE?
Een andere outsider is Isaac del Toro. De Mexicaan kende dit jaar zijn definitieve doorbraak met een bijzonder indrukwekkende Giro d'Italia en de afgelopen weken is hij niet te stoppen. Del Toro won in een week tijd vier van de vijf koersen die hij reed en de jongeling heeft wellicht één gigantisch voordeel ten opzichte van een groot deel van het veld.
Del Toro rijdt voor Team UAE Emirates en kan goed overweg met Tadej Pogacar. Het werd dit jaar opnieuw duidelijk dat de organisatie bij UAE ver te zoeken is, maar de onderlinge voorkeuren van de renners lijken wel een rol te spelen.
Uiteraard zal Pogacar dolgraag zelf wereldkampioen willen worden, maar als er zich een situatie voordoet waarbij Del Toro op vijf kilometer voor de streep alleen op kop rijdt, zal Pogacar wellicht iets minder gebrand zijn om het kopwerk van de achtervolging op zich te nemen.
Dat geldt in mindere mate ook voor Jay Vine, Pavel Sivakov, Juan Ayuso, Marc Soler en Jan Christen. UAE is ruim vertegenwoordigd en wellicht kan één van hen profiteren van de traditionele ploegbanden.
De hoogte als verschilmaker
Voor het grootste deel van het peloton zal het de eerste keer zijn dat er op de wegen van Rwanda gereden wordt. Uiteraard zijn de renners vandaag de dag goed voorbereid met de hulpmiddelen die daarvoor beschikbaar zijn, maar toch kan het invloed hebben.
Het gehele parcours ligt op een hoogte van 1.500 tot 1.800 meter en dus moet men rekening houden met de hoogte. Dit zorgt voor andere omstandigheden, zo vertelde Abram Stockman vorige week aan Eurosport. De Belg reed in 2022 de Tour du Rwanda en gaf aan dat de hoogte absoluut invloed had.
Volgens Stockman is het daarom onverstandig om al vroeg in het rood te gaan in Rwanda. De renner van Tietema verwacht daarom niet dat Pogacar opnieuw met een gigantische solo komt en dus stijgen de kansen voor de rest van het veld. Hoe langer het peloton bij elkaar blijft, hoe meer kans er is voor renners die gokken op een eindsprint.
Desondanks moet Tadej Pogacar nog altijd als absolute fopfavoriet beschouwd worden. Vermoedelijk stuurt de titelverdediger ploeggenoten mee in de vroege vlucht, zoals dat vorige jaar succesvol werkte met Jan Tratnik. Daarnaast zal de Sloveen elke heuvel in de slotfase aangrijpen om het verschil te maken en het verleden heeft al tientallen keren uitgewezen dat er in dat geval zelden tegenstand te bieden is aan de moderne kannibaal.
Beklimmingen
- Cote de Kigali Golf - 800 meter á 8.1%
- Cote de Kimihurura - 1.300 meter á 6.2%
- Cote de Peage - 2.200 meter á 5.8%
- Mont Kigali - 5.900 meter á 6.8%
- Mur de Kigali - 300 meter á 13.7%
Eurosport-sterren
**** Tadej Pogacar
*** Remco Evenepoel, Tom Pidcock
** Primoz Roglic, Isaac del Toro, Giulio Ciccone
* Jai Hindley, Richard Carapaz, Giulio Pellizzari, Thymen Arensman
*** Remco Evenepoel, Tom Pidcock
** Primoz Roglic, Isaac del Toro, Giulio Ciccone
* Jai Hindley, Richard Carapaz, Giulio Pellizzari, Thymen Arensman
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/07/17/image-93a47377-4fb7-4853-9af1-730591bfd61b-85-2560-1440.jpeg)
Superieure Pogacar heeft alle troeven in handen, ook op z'n favoriete col kan Vingegaard niet volgen
Video credit: Eurosport
Waar kijk je?
Eurosport en HBO Max zijn in 2025 jouw Home of Cycling! Van de eerste koersjes op Mallorca tot de volledige World Tour en alle grote ronden, waarvan de Giro d'Italia exclusief.
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerde wedstrijden
Advertentie
Advertentie
/images.sports.gracenote.com/images/lib/basic/sport/timejudgesports/competition/logo/300/20728.png)