Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

Formule 1 | Charles Leclerc kan na DNF in GP van Bahrein al in Saudi-Arabië rekenen op gridstraf

Matthijs Klerkx

Gepubliceerd 08/03/2023 om 17:24 GMT+1

Charles Leclerc viel tijdens de Grand Prix van Bahrein uit, terwijl hij op dat moment derde lag achter de uiteindelijke winnaar Max Verstappen en nummer twee Sergio Pérez. De DNF van de Ferrari-coureur kan al sneller dan verwacht gevolgen hebben, namelijk tijdens de volgende race in Saudi-Arabië. Een rampzalig begin voor de nummer 2 uit de WK-stand van 2022.

Charles Leclerc baalt na zijn uitvalbeurt in Bahrein

Foto: Eurosport

Voorafgaand aan het Formule 1-seizoen 2023 waren de verwachtingen hooggespannen en de vragen eindeloos. Kon Red Bull Racing hun dominantie van 2022 ook in dit jaar doortrekken? Zou Ferrari, dat naar eigen zeggen nadat het vorig jaar kansloos bleek alle middelen in de SF-23 – hun bolide voor 2023 – had gestopt het gat met Max Verstappen kunnen dichten? En wat met Mercedes en zelfs Aston Martin?
Zoveel vragen, die later dit jaar pas volledig gaan worden beantwoord. Maar Leclerc kreeg in de eerste race in Bahrein alvast een voorlopig antwoord dat hem niet zinde. In ronde 39 moest hij zijn Ferrari aan de kant zetten vanwege een motorprobleem. De omgekeerde wereld ten opzichte van een jaar geleden, toen hij won in Bahrein en directe titelconcurrent Verstappen uitviel.
picture

De Ferrari SF-23 van Leclerc na zijn DNF in Bahrein

Foto: Eurosport

Waarom een gridstraf?

De Monegask zei na de race tegen de internationale media dat er een ‘complete shutdown’ in zijn Italiaanse auto plaatsvond. “Ik kon niets meer doen, maar verder heb ik geen idee van wat er is gebeurd”, waren Leclercs woorden direct na zijn uitvalbeurt. Inmiddels heeft Ferrari bekendgemaakt dat de problemen zich in de ES bevonden.
ES staat voor Energy Store en betekent simpelweg de batterij van een F1-bolide. Van deze ES-component krijgt iedere coureur er per seizoen twee aangewezen. Moet dit onderdeel vaker dan twee keer per jaar worden vervangen, volgt er een gridstraf.
Voor aanvang van de race in Bahrein wisselde Ferrari op basis van de wintertests en de vrije trainingen voor de eerste Grand Prix van het seizoen al een eerste keer meerdere onderdelen, waaronder de Energy Store. Leclerc gebruikte dus ES nummer 2 in de race en als dit daadwerkelijk het probleem blijkt te zijn dat de DNF veroorzaakte, volgt tijdens de Grand Prix van Saudi-Arabië ES nummer 3 en een straf.

Zorgen voor Leclerc en Ferrari

Ook is Leclerc al toe aan zijn tweede CE-unit. CE betekent Control Electronics en is het grote controlesysteem voor een Formule 1-auto. De koppeling, het energie- en remsysteem worden aangestuurd door de CE-unit.
Zowel het gebruiken van een derde ES als het gebruiken van een derde CE-unit levert een coureur maar liefst tien plaatsen gridstraf op. Het is nog niet officieel gemaakt door de kanalen van Ferrari en de Formule 1, maar alle tekenen wijzen op een nieuwe tegenvaller voor de Monegask in de tweede GP van 2023.
Leclerc uitte na de openingsrace van dit seizoen al zijn zorgen. “Dit voelt niet goed. We hebben veel werk gedaan op het gebied van betrouwbaarheid. Een dergelijk probleem hebben in de eerste Grand Prix is dan niet wat je wil.”
Ferrari staat na de vierde plaats van teamgenoot Carlos Sainz in Bahrein vierde in het constructeurskampioenschap, na Red Bull, Aston Martin en Mercedes. De volgende race vindt plaats op zondag 19 maart in Jeddah, Saudi Arabië. De complete kalender kun je hier vinden.

Waar volg je het sportnieuws?

Al het sportnieuws van voetbal tot wielrennen en van snooker tot F1 volg je hier bij Eurosport.
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Gerelateerde onderwerpen
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie