Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

Tour de France | Jumbo-Visma rijdt in speciaal tenue – Welke teams doen dat ook en waarom?

Matthijs Klerkx

Geupdate 29/06/2023 om 12:59 GMT+2

Aankomende zaterdag start de Tour de France van 2023. Jumbo-Visma rijdt in een aangepast tenue. Buiten dat Dylan van Baarle in de Nederlandse driekleur start, zullen alle renners van de Nederlandse ploeg iets anders aan hebben dan normaal. Waarom is dat en welke teams wijzigen nog meer van koerstrui? Eurosport zocht het uit.

Tour de France | Power of Sport - Hoe gaat rivaliteit tussen Vingegaard en Pogacar de boeken in?

Het is een fenomeen dat eind vorige eeuw intrede deed in het Tour-peloton: teams die tijdens La Grande Boucle – en soms daarna ook nog – rondrijden in een ander tenue dan we gewend zijn. Het legendarische Mercatone Uno was een van de eersten in 2000: de gele tricots leken zodanig op de Maillot Jaune die de leider in de Franse rittenkoers draagt, dat de Tour-organisatie daar een stokje voor stak.
Zo won Marco Pantani in een knalroze tenue – treffender kon bijna niet – op de Mont Ventoux en drie jaar later was er de formatie van ONCE-Eroski, zij herhaalden een trucje van eind vorige eeuw, die ook het geel-zwart inruilde voor roze-zwart. Joseba Beloki zal er minder goede herinneringen aan hebben, hij viel op weg naar Gap in wat een van de meest memorabele Tour-valpartijen ooit was.
De laatste jaren zien we het vaker en vaker gebeuren: Tinkoff-Saxo, Team Sky, LottoNL-Jumbo en haar opvolger Jumbo-Visma kwamen meer dan eens met een nieuw design voor de Tour de France. Niet altijd vanwege de hierboven genoemde reden, het eigenlijk in de weg zitten van exposure voor de gele trui. Ook gewoon soms om eigen commerciële redenen of om aandacht te vragen voor maatschappelijke problemen.

Sprookje van Jumbo-Visma

Jumbo-Visma komt ook dit jaar aan de start van de Tour in een aangepast tricot. Het overmatig gele truitje maakt plaats voor een grotendeels zwart tenue met gele details. Het shirt is gemaakt in samenwerking met AGU en de Efteling, dat speciaal voor de Nederlandse ploeg het sprookje ‘De Vélodrome’ schreef.
“De Tour winnen was een lang gekoesterde droom die uitkwam vorig jaar”, aldus General Manager Richard Plugge op de website van Jumbo-Visma. “Met dit shirt hopen we wereldwijd iedereen te inspireren om hun dromen na te jagen. Vandaar onze samenwerking met de Efteling, omdat zij inspirerende dromen en verhalen kunnen omtoveren in gedenkwaardige en levendige ontwerpen.” In dat licht is het maar goed dat de renners van Jumbo-Visma tijdens de Tour niet in de Kleren van de Keizer rijden.

Ijsbergen en parels

In totaal zullen negen van de 22 ploegen zaterdag in Bilbao het Grand Départ in een ander koerstruitje rijden dan we tot nu toe dit jaar van ze gewend waren. Jumbo-Visma is er dus één van, er zijn ook twee teams die hun design aanpassen om een verhaal te vertellen.
Allereerst is er Bahrain-Victorious. De ploeg van de tijdens de Ronde van Zwitserland overleden Gino Mäder verruilt het kleurrijke rood voor het ietwat saaiere wit-zwart, maar daar zit een gedachte achter. De ploeg wil namelijk de historie van Bahrein benadrukken: de kleine staat in het Midden-Oosten heeft een rijke geschiedenis als het gaat om parelvissen en parelhandel.
De blauwe accenten op het tenue symboliseren het water van de Arabische Golf, zo klinkt het bij de ploeg van onder meer Mikel Landa en Wout Poels. De gouden details wijzen dan weer op de parelvisserij.
Movistar Team komt dan weer met een ontwerp dat lijkt op een ijsberg: hoofdzakelijk wit, met zowel licht- als donkerblauwe accenten. “Het ‘Iceberg’-tenue streeft vier doelen na: het verbeteren van de technische prestaties, de duurzaamheid van de productiematerialen, het presenteren van Movistar met een innovatief design en sociale betrokkenheid, namelijk het proberen te beschermen van de oceanen.”
Bovendien zal Movistar haar gedragen tenues veilen, om daarmee een bijdrage te leveren aan internationale fondsen en programma’s die zorg dragen over de oceanen wereldwijd.

Geld als drijfveer

Natuurlijk zijn er ook enkele ploegen die op het moment sûpreme een nieuwe samenwerking aangaan. Drie ploegen rijden om die reden de Tour de France in een ander model dan we tot nu toe gezien hebben in 2023.
Het meest extreme is natuurlijk de koerswijziging bij Trek-Segafredo; de Italiaanse koffieboer verdwijnt uit de schappen van de Amerikaanse fietsenleverancier, maar een merk dat bekend is met schappen komt ervoor in de plaats: de Duitse supermarktketen Lidl. En dat zorgt voor een heel ander gevoel bij de ploeg! Zouden Alex Kirsch, Emils Liepins, Mattias Skjelmose en Mathias Vacek blij zijn dat ze nog gauw even nationaal kampioen zijn geworden?
Ook bij Uno-X Pro Cycling Team, de Noorse ploeg die voor het eerst in de Tour start door het verkrijgen van een wildcard, een grote switch: het hoofdzakelijk geel kleurende – alhoewel er ook een hoop rood aanwezig was – tenue wordt bijna helemaal rood, met een gele touch voor de sponsor.
Dit komt door de toevoeging van de sponsor Rema 1000. Al kunnen we ook wel stellen dat de Tour-organisatie een vinger in de pap heeft gehad, zij willen het liefst dat het enige geel dat opvalt het geel van de koersleider is.
En dan is er nog Team DSM, dat met Firmenich een co-sponsor toevoegde aan haar palet. Qua design verandert er vrij weinig, maar dat zijn we van de ploeg van Iwan Spekenbrink gewend. Drie witte bollen waarover de sponsornaam DSM-Firmenich is gedrukt maken hun opwachting in de Tour.

Even wat anders

Dan is er nog Astana Qazaqstan Team. De Kazakse formatie heeft geen nieuwe sponsors binnengehaald, maar waagt zich toch aan een nieuwe look voor de Tour de France. Het azuurblauwe wordt vervangen voor iets donkerder blauw, met gele effecten erop. Hier zit geen andere reden achter, dan gewoon het presenteren van een nieuw design.
Ook BORA-hansgrohe, dat bekend maakte dat hansgrohe de komende vier jaar aanblijft als co-sponsor, heeft een aangepast ontwerp voor hun tiende deelname aan de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar. De zwarte accenten van eerder dit jaar zijn verdwenen op het shirt en enkel naar de broek verdreven; het shirt is volledig groen.
picture

BORA-hansgrohe komt hiermee aan de start van de Tour

Foto: Eurosport

Verder liet Israel-Premier Tech weten de Tour aan te vangen in iets anders dan we gewend zijn. Ze brengen een niet vaak gebruikt kleurenpalet wit-blauw-oranje (het doet denken aan de kleurstelling van de Garmin-ploeg dik tien jaar geleden) naar het Baskenland. "Het wit staat voor Mount Hermon in het noorden van Israël, het blauw staat voor de kustlijn van het land en het oranje voor de woestijn."
Tot slot kwam twee dagen voor de start ook Intermarché met het nieuws dat zij in een ander tenue zullen verschijnen aan de start. Dit had te maken met de sponsors die ze graag wat meer willen laten opvallen. Geen nieuwe sponsoren maar de ploeg wil juist hun trouwe sponsoren wat meer in het zonnetje zetten. Daarom een groot wit vlak met daarop de belangrijkste sponsoren.
picture

Intermarché-Circus-Wanty rijden in de Tour de France met speciale shirts

Foto: Eurosport

Waar kijk je?

De strijd om La Maillot Jaune gaat op 1 juli van start in het Baskenland. Mis geen enkele seconde van de strijd tussen wereldtoppers Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard, maar ook mannen als Mathieu van der Poel en Wout van Aert! De hele Tour is live te volgen via Eurosport en discovery+.
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Gerelateerde onderwerpen
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie