Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

Zo kwamen de Noorse curlingmannen aan hun hippe broeken

Eurosport
DoorEurosport

Geupdate 09/01/2018 om 13:36 GMT+1

De curlinghistorie kun je simpelweg scheiden in twee perioden: het tijdperk voor en na de Noorse clownsbroeken. Dankzij de geniale ingeving van het Noorse teamlid Christoffer Svae ontdeed curling zich tijdens de Spelen van Vancouver 2010 definitief van zijn oersuffe imago.

Skip Thomas Ulsrud in actie tijdens de Olympische Spelen van 2010 in Vancouver.

Foto: Getty Images

Jarenlang was curling het lachertje van de Olympische Winterspelen. Buitenstaanders snapten weinig van dat geschuif met die rode en gele stenen en kwamen niet meer bij van het lachen bij het zien van volwassen mannen die met alle macht het ijs aan het bezemen waren. Dat curling in landen als Canada en Zweden serious business is, bleef voor de gemiddelde sportliefhebber onbegrijpelijk.
De outfit? Saaier dan saai. Alsof een stel ingeslapen scheikundedocenten hun zaterdagse hobby stonden te beoefenen. Standaard een keurige zwarte pantalon, gecombineerd met een polo in een van de landskleuren. Er was niks sexy aan curling.
picture

Zwarte broek, witte polo. Zo stond Thomas Ulsrud tien jaar geleden op het ijs.

Foto: Reuters

Vol in de spotlights
Tot het moment dat de Noorse mannenploeg op het ijs van Vancouver verscheen. Was dit een grap? Het team van skipper Thomas Ulsrud leek rechtstreeks uit een carnavalsoptocht weggelopen, maar zette in een klap curling vol in de spotlights.
Hoe kwamen ze op het idee? Noodzaak, zou Christoffer Svae later verklaren. "We kregen een pakket met zwarte t-shirts en jassen van onze bond, maar daar zaten geen broeken bij. Dus besloten we zelf te zoeken naar wat meer kleurige broeken met in ieder geval de kleuren van onze nationale vlag", vertelde Svae in gesprek met The Guardian.
Half miljoen Facebook-volgers
Hij ging online shoppen en kwam uit bij het Britse kledingbedrijf Loudmouth Golf, producent van uitbundige outfits. Svae vond een bont geruit patroon in de kleuren van de Noorse vlag: rood, blauw en wit. Opeens was alle aandacht gericht op de curlingtrack. These guys are fun! Vervolgens ging het hard. De Noren werden ongekend populair en kregen zelfs een eigen facebookpagina die inmiddels bijna 500.000 likes telt. Presteren deden ze ook; Ulsrud leidde zijn team in Vancouver naar zilver.
Vier jaar later stelden de Noren hun fans niet teleur. Ook in Sotsji verschenen ze weer in opvallende broeken en draaide de marketingmachine op volle toeren. “Het is gewoon een goede manier om met onze sport in de media te komen”, aldus Svae. "Hopelijk gaan daardoor meer mensen kijken naar curling om te zien wat voor mooie sport het is. Wij leveren op het ijs en daarbuiten een bijdrage aan de populariteit van curling."
Ook in PyeongChang
Hoofdprijzen hebben Ulsrud en co de afgelopen jaren ook al binnengesleept. In 2014 leidde de captain Noorwegen naar de wereldtitel, in 2010 en 2011 naar de Europese titel. In PyeongChang is de 46-jarige skipper voor de derde keer van de partij op het olympische platform. Woensdag 14 januari openen de Noorse curlingfashionista’s het toernooi tegen Japan.
Bekijk ook de Olympic Sports Explainer: hoe werkt curling?

#FUNFACT
Voor de Men of Curling kalender 2018 is Team Ulsrud uit de kleren gegaan. Met ontbloot bovenlijf, indrukwekkende sixpacks en een vleugje gekke broeken poseren de Noren voor hun zelf uitgekozen goede doel: Right to Play.
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Gerelateerde onderwerpen
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie