Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

24 uur van Le Mans | Ferrari viert terugkeer met sensationele zege, Nicky Catsburg wint in de Corvette

Matthijs Klerkx

Geupdate 11/06/2023 om 16:15 GMT+2

Ferrari won de 24 uur van Le Mans van 2023. De Italianen reden met het racenummer 51 van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi naar de winst. Toyota deed lang mee om de zege, maar Ryo Hirakawa gooide roet in het eten van zijn landgenoten met een crash aan het slot. Nicky Catsburg won in de GTE Am-klasse met Corvette Racing.

24 uur van Le Mans | Ferrari viert terugkeer met sensationele zege, Catsburg wint in de Corvette

De kwalificatie eerder deze week beloofde veel goeds voor het absolute hoofdgerecht van de Franse raceweek. Ferrari toonde zich snel, al was het van Toyota geweten dat vooral de racepace enorm hoog lag.
LeBron James zwaaide met de Franse vlag voor de start van de 24 uur. Meteen waren de eerste twee auto’s – de twee Ferrari’s – in gevecht met hun grootste concurrenten van Toyota. Het werd natuurlijk geen sprint, maar een marathon…
picture

24 Uur van Le Mans | Bekijk de start van de race met Toyota dat gelijk Ferrari op de hielen zit

Nattigheid

De weerberichten waren door de week heen veranderend geweest. De eerste berichten voorspelden veel regen in het noordwesten van Frankrijk, later in de week werd er voornamelijk droog weer aangekondigd. Daar zou op de wedstrijddag niet veel van waar blijken.
De eerste uren van de belangrijkste Endurance Race van het jaar werden gekenmerkt door nattigheid. Uit het niets nam een grote plensbui beslag over een deel van het circuit. Omdat veel auto’s gewoon op slicks reden, leidde dat tot bizarre taferelen. Links en rechts schoven auto’s tegen de muur.

Chinese muur

Na een lange Safety Car-situatie kon de boel weer van start, ineens lag Hertz Team Yota aan de leiding. De Britten konden hopen op een mirakel, zeker met de weersomstandigheden die wat onstuimig leken in aanloop naar de nacht.
Daar dacht coureur Ye Yifei anders over. De Chinees ramde zijn nummer 38 de muur in en verloor heel veel van het achterwerk van zijn bolide. Dus werd het toch weer een strijd tussen Ferrari en Toyota, al leek Peugeot zich ook te melden.
picture

24 uur van Le Mans | Team Hertz Jota geeft leiding uit handen na zware crash Ye Yifei

Rentree van de regen

Bij het invallen van de schemer deed ook de regen weer zijn intrede op het Franse circuit en dus was het weer glibberen en glijden geblazen. Een nieuwe gelevlagsituatie ontstond doordat er opnieuw diverse auto’s op slicks het grind en de muren opzochten.
Toch leek alles na het rustiger worden van de regen ook weer wat kalmer te worden op het asfalt. Ferrari reed aan de leiding, de Toyota’s waren bezig de eerder op de avond in de chaos geleden schade – gelukkig enkel tijdschade – goed te maken.
picture

24 uur van Le Mans | Regen verandert het circuit in een bowlingbaan, ene na andere auto vliegt eraf

Midnight Mayhem

Rond de klok van twaalf kwam er echter een plotselinge kentering in de wedstrijd. Vanaf de leidende positie zette Alessandro Pier Guidi zijn Ferrari met racenummer 51 achterstevoren, al was dat nog niet de grootste klapper van de nacht.
Even later ontstond er een file van langzaamrijdend verkeer, waarin auto’s van verschillende klasses elkaar uit de race reden. De nummer 66, de GTE Am-auto van JMW Motorsport, stond uit het niets al rokend op de baan, maar de grootste aandacht ging uit naar de Hypercars, want daar had het nummer 7 van Kamui Kobayashi – de Toyota dus – grote problemen.
Niet veel later zette de Japanner zijn bolide, in 2021 nog de winnaar en vorig jaar de tweede, langs de kant. Kobayashi kreeg de motor niet meer aan de praat, Toyota moest verder met slechts één auto, de nummer 8.
picture

24 uur van Le Mans | Chaos compleet - Ferrari achterstevoren, Toyota en Kobayashi vallen uit

KO Kvyat

Na een Safety Car-situatie van ruim een uur ging de race weer verder, in de donkerste uren van het stel kwam Toyota snel opzetten. De Japanners hadden dan wel maar één auto nog in de race, deze was ontzettend snel.
In de LMP2-klasse was een volgende opvallende uitvaller op te merken: Daniil Kvyat wist zich geen raad met zijn Prema-bolide en tolde in het rond, de nummer 63 van de Italianen wist dat het einde wedstrijd was.

‘Nietszeggende’ nacht

Voor de rest was er niet heel veel aan de hand in de nachtelijke uurtjes, uitgezonderd misschien een kleine spin van Sébastien Bourdais in de Motul-bocht. Ook stond de nummer 50 van Ferrari lang in de Pit Lane vanwege een reparatie aan de voorzijde van de wagen.
Terwijl het zonlicht zich weer meester maakte over Le Mans, was het de nummer vier van Floyd Vanhall Racing die er de brui aan gaf. Tristan Vautier, de vervanger van de abrupt ontslagen Jacques Villeneuve – de legendarische Canadees moest dit blijkbaar vernemen via de media, moest zijn auto tot stilstand brengen.

Franse flater

In het gevecht om de vierde plaats tussen Cadillac – dat naast Renger van der Zande ook IndyCar-legendes Bourdais en Scott Dixon aan de start had – en Porsche, ging Kevin Estre in die laatste bolide over de limiet.
Hij knalde zijn nummer 6 van Porsche Penske Motorsport in de muur en had aanzienlijke schade, waardoor de Fransman een extra bezoekje aan de pitstraat moest maken. In diezelfde Pit Lane was even daarvoor de leiding van de race weer in handen van Ferrari gekomen, doordat Toyota haar neus moest vervangen.

Pla in de penarie

De volgende Fransman die de macht over het stuur verloor, was Olivier Pla. De nummer 708 van Glickenhaus, met trots de Franse nationale driekleur dwars over de livery heen, raakte de achterkant kwijt na een tripje in het grind, waarna een slinger over de baan volgde.
Pla zocht een plaatsje in de muur aan de andere kant van het circuit op, waarna hij wonderwel zijn wagen met nog 7 uur te racen de pitstraat binnen kon brengen voor een flinke reparatie.

Glicken-au-au-au

Wat de ene Glickenhaus kan, kan ik beter, moet Franck Mailleux hebben gedacht. Hij herhaalde het kunstje van Pla in precies dezelfde bocht, alleen tikte hij de andere muur aan en niet met zijn achter-, maar voorkant van de blauwe bolide.
Ook Mailleux moest zijn Glickenhaus binnen brengen, waarna beide Amerikaanse hypercars dus significant veel tijd verloren.

Indianapolis op Le Mans

Ondertussen had Ferrari een minuut voorsprong op Toyota bij elkaar gereden, met driekwart van de race achter de rug. De Indianapolis-bocht bleef slachtoffers maken in Le Mans, treffender kon het niet zijn.
Deze keer was het Hertz Team Jota, opnieuw Ye Yifei die de muur kuste. De Chinees kon niet echt over een gelukkige 24 uur spreken.

Ferrari geeft leiding uit handen

Een opvallend moment met nog meer dan 5 uur wedstrijd te gaan: Ferrari wisselde van coureur, maar Alessandro Pier Guidi kon niet wegrijden. De nummer 51 bleef zo lang stilstaan, dat nadat de Pit Lane weer verlaten kon worden, de Toyota nummer 8 met Sébastien Buemi aan het stuur hem voorbij reed in de pitstraat.
De minuut voorsprong was dus als sneeuw voor de Franse zon verdwenen, al bleek het legendarische Italiaanse automerk wel gewoon sneller onderweg. Het duurde namelijk niet lang voor Pier Guidi zijn Zwitserse voorganger had ingehaald.
picture

24 uur van Le Mans | Ferrari geeft leiding weer uit handen na pitstop, Toyota opnieuw koploper

Fassbender met funeste move

De volgende klapper kon genoteerd worden voor Michael Fassbender. De Ier gooide zijn Porsche 911, met hetzelfde startnummer, in de bandenstapel en mocht zijn auto in de pitbox parkeren, het was einde verhaal.
Inmiddels had in dezelfde GTE Am-klasse Corvette Racing, het team van onder meer Nicky Catsburg, een flinke inhaalslag gemaakt na een slecht begin. Ze gingen met de Iron Dames en ORT By TF strijden om de zege in hun categorie

Wedstrijdbeslissende wissels

Een rustig uurtje volgde, waarin enkel een uitstapje van de nummer 57-auto van Kessel Racing het vermelden waard was. Mede door een foutje van Brendon Hartley in de Toyota, kon Ferrari langzaam maar zeker meer afstand nemen van haar grootste concurrent.
Met nog tweeënhalf uur te rijden kwam de laatste coureurswissel bij Ferrari. James Calado verliet de nummer 51, Antonio Giovinazzi nam zijn zitje over. Bij Corvette Racing (GTE Am) was Nicky Catsburg degene die de race af mocht maken.
picture

24 uur van Le Mans | Giovinazzi maakt hem af voor Ferrari, Catsburg Nederlandse slotman bij Corvette

Beslissing valt

Zo spannend als tussen de Ford GT40’s in 1966 – destijds zat er slechts 20 meter tussen de nummers één en twee – kon het waarschijnlijk niet worden, maar toch was het slot van deze race een spannende aangelegenheid.
Een uitgelezen mogelijkheid voor Ryo Hirakawa van Toyota Gazoo Racing om te laten zien waartoe hij in staat was in de nummer 8. De Japanner mocht de race afmaken voor zijn landgenoten, hij moest het gat van 17 seconden naar Giovinazzi dichten.
Dat ging niet lukken, werd al vroeg duidelijk. Hirakawa raakte de macht over zijn Toyota kwijt, reed veel schade en moest naar de garagebox om deze te laten herstellen. Voor Giovinazzi zat er dus vanaf dat moment een stuk minder druk op.
picture

24 uur van Le Mans | Hirakawa crasht met zijn Toyota - Ferrari op weg naar winst

LMP2-spanning

De druk werd voor de oud Formule 1-coureur zelfs nog minder groot toen hij met nog dik een uur een pitstop kon maken en het zitje kon verlaten. Landgenoot Pier Guidi zou de race uitrijden voor de Italianen. In 2019 won hij al eens in de GTE Pro-klasse voor AF Corse. In de LMP2-klasse maakte Robin Frijns een belangrijke move voor zijn Team WRT: hij pakte de derde plaats over van Duqueine Team.
De leiders in diezelfde categorie - Inter Europol - hadden problemen: de boardradio van het Poolse team was stuk en Fabio Scherer moest nog naar binnen komen. Ze hadden slechts tien tellen voorsprong op de nummer 41 van Team WRT met Louis Delétraz aan het commando. Het zorgde voor paniek aan de pitmuur bij het Poolse team, ook coureur Albert Costa bemoeide zich met de gang van zaken.

Einde vol drama

Ferrari zou Ferrari niet zijn, als er niet nog een ontzettend benauwd moment zou volgen. Hetzelfde probleem als eerder bij een pitstop bij dezelfde coureur, Pier Guidi kreeg zijn auto niet aan de praat. Uiteindelijk lukte het de Italiaan toch, de hele paddock slaakte een zucht van opluchting - behalve misschien de garagebox van Toyota.
Vervolgens was het de beurt aan een van de Glickenhaus-coureurs om weer eens te laten zien hoe goed ze waren in het raken van de muur, waardoor er nog even een gelevlagsituatie ontstond. Met nog een klein kwartier op de klok moest Frijns naar binnen, er waren problemen aan de voorkant van zijn auto.

Dominantie Toyota voorbij

Vijf jaar op rij won Toyota de 24 uur van Le Mans. De terugkeer van Ferrari in de Endurance-racerij maakte een einde aan de Japanse hegemonie. De Italianen stalen de show eerder deze week al tijdens de kwalificatie en de Hyperpole, want ze zorgden voor een roodkleurige front row lock-out.
De vraag of ze genoeg snelheid in de auto hadden zitten voor de race werd zaterdag en zondag met verve beantwoord. Toyota werd tweede, Cadillac derde. Even later kwam Inter Europol toch als winnaar uit de bus in de LMP2-categorie en als laatste waren de camera's gericht op Nicky Catsburg, die voor Corvette Racing de winst in de GTE Am-klasse naar huis reed.

Top-3 Hypercars

1. Ferrari AF Corse (#51) - James Calado, Antonio Giovinazzi & Alessandro Pier Guidi
2. Toyota Gazoo Racing (#8) - Sébastien Buemi, Brendon Hartley & Ryo Hirakawa
3. Cadillac Racing (#2) - Earl Bamber, Alex Lynn & Richard Westbrook

Top-3 LMP2

1. Inter Europol (#34) - Albert Costa, Fabio Scherer & Jakub Smiechowski
2. Team WRT (#41) - Rui Andrade, Louis Delétraz & Robert Kubica
3. Duqueine Team (#30) - René Binder, Neel Jani & Nicolas Pino

Top-3 GTE Am

1. Corvette Racing (#33) - Nicky Catsburg, Ben Keating & Nicolas Varrone
2. ORT by TF (#25) - Ahmad Al Harthy, Michael Dinan & Charlie Eastwood
3. GR Racing (#86) - Benjamin Barker, Riccardo Pera & Michael Wainwright

Waar kijk je?

Of het nu een race van 1000 mijl, 6, 8 of zelfs 24 uur betreft… je bekijkt dit seizoen van het FIAWEC met de nieuwe hypercar live op Eurosport of zelfs reclamevrij van start tot finish via een stream op discovery+!
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie