Populaire Sporten
Alle Sporten
Toon alles

Tirreno-Adriatico | Waarom reed de volgwagen van INEOS met tien reservefietsen achter Ganna aan?

Mathieu Hilgersom

Geupdate 09/03/2022 om 13:34 GMT+1

Filippo Ganna was maandag met afstand de beste tijdens de tijdrit van de Tirreno-Adriatico. Tot zover niets bijzonders. Wat wel opviel, was dat de auto van INEOS Grenadiers hem volgde met maar liefst tien reservefietsen op het dak. Vreesden de ploegleiders lekke banden of was er iets anders aan de hand?

Filippo Ganna met op de teamwagen maar liefst tien 'reservefietsen'

Foto: Getty Images

Pech onderweg kan natuurlijk altijd gebeuren, maar meerdere malen gedurende een rit tegen de klok van nauwelijks 14 kilometer is natuurlijk onwaarschijnlijk. Er moet een andere verklaring voor zijn, dachten ze bij Cyclonews. Daarom gingen ze op onderzoek uit.

Aerodynamica

Veel draait om aerodynamica bij een tijdrit en ook dit kan in de lange lijst worden toegevoegd van maatregelen die mogelijk een aantal tellen tijdwinst oplevert.
"Elk bewegend object duwt lucht met zich mee", verklaart professor Richard Kelso van de Universiteit van Adelaide. "De drukverdeling rond de auto zorgt ervoor dat de lucht iets naar voren wordt geduwd en daarmee ook de renner. Ook wordt de snelheid van de luchtstroom rond de wielrenner kleiner. Het levert slechts een klein voordeel op, maar dit kan wel net het verschil zijn."
picture

Tirreno-Adriatico | Ganna verslaat Evenepoel plus Pogacar

Tien meter

Eerder al rekende de Belgische professor Bert Blocken uit hoe groot het verschil is wanneer een ploegleidersauto een renner op tien meter afstand volgt ten opzichte van een renner die geen wagen achter zich aan heeft. Dit zou de luchtweerstand verlagen met 0,23 procent. Dit komt neer op een tijdwinst van 3,9 seconden op een rit van 50 kilometer. Diverse kenners pleiten daarom al langer om de afstand tussen de renner en de auto te vergroten van tien naar minimaal dertig meter.
"Met tien fietsen bovenop de auto heb je eigenlijk een voertuig dat twee keer zo hoog is", vervolgde Kelsa. "Als de fietsen stevig genoeg zijn vastgemaakt en de openingen daartussen klein genoeg zijn, levert dit een aanzienlijke blokkering van de luchtstroom op. Het effect van de volgauto kun je daarmee misschien wel verdubbelen."
Het beeld van Ganna en de reservefietsen leverde direct reactie op in het peloton. Zo twitterde Greg Henderson als performance-coach van Israel-Premier Tech met een knipoog dat zijn ploeg voortaan de rennersbus inzet tijdens de tijdrit.

Niet voor het eerst

Overigens reed Ganna maandag niet voor het eerst met een flink beladen volgauto achter zich aan. Ook tijdens de Ster van Bessèges en de Tour de la Provence haalde hij dit trucje uit. Tijdens de Tirreno-Adriatico volgden onder anderen Remco Evenepoel en Kasper Asgreen zijn voorbeeld.
Het duo van Quickstep-AlphaVinyl eindigde tijdens de tijdrit respectievelijk als tweede en vierde op 11 en 24 seconden achterstand van Ganna. Tadej Pogacar werd derde op 18 seconden. De regerend Tourwinnaar had geen extra fietsen op het dak staan.
De beslissing in de Italiaanse meerdaagse kan wel eens een secondespel worden. Evenepoel heeft als klassementsrenner dankzij zijn volgauto alvast een klein voordeel!

WAAR KIJK JE?

Het volledige voorjaar, alle klassiekers en grote rondes zijn live te zien op Eurosport of reclamevrij te streamen via discovery+.
Meer dan 3 miljoen sportfans gebruiken inmiddels de app!
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, resultaten en live sport
Download
Gerelateerde onderwerpen
Deel dit artikel
Advertentie
Advertentie